Multimedia installation for a romantic voyage Just Before the Explosion announces a dramatic climax when all the notions of a romantic place will be finally desolved, the notions of a space of pure absence, taken out of any social reality. Just Before the Explosion isalso the last stage of a series of performances by Mark Požlep who has been exploring the representational images of emotional states with an experiment or attempt to try to enact them in the phisical space.
Večmedijska instalacija za romantično potovanje Just Before the Explosion napoveduje tisti dramatični trenutek, ko se bodo dokončno razblinile predstave o romantičnem kraju, o prostoru čiste odsotnosti, ki je izvzet iz družbene realnosti. Hkrati je Just Before the Explosion tudi zadnje izmed del, v katerih se je Mark Požlep ukvarjal z reprezentacijo čustvenih stanj in poskusom, da bi jih pripeljal iz sveta utvar v fizični prostor.
Začelo se je s postavitvijo doslednega posnetka najbolj klišejskega romantičnega prizora v Umetnosti galeriji Maribor v prostorski instalaciji Close To The Clouds – Not To Be Seen or Expelled (2011), v kateri je uprizoril sončni zahod na samotnem otoku. Galerijski prostor je tedaj napolnil z vodo in vanj postavil samotni otok s palmo in žarometi, ki so inscenirali sonce. Postavitev je bila preprosto lepa, a hkrati neprijetna, kajti ničesar ni imela skupnega s čustvenimi razpoloženji, ki naj bi jih nagovarjala. Umetnik se je zato odločil, da bo situacijo premestil iz idealizirane reprezentacije v lastno telesno izkušnjo.
Za njegovo delo so ključna štiri izhodišča, ki povezujejo njegove večmedijske projekte na področju prostorskih instalacij, performansov, videa, slikarstva in intervencij v javni prostor: romaticizem, destrukcija, absurd in investicija lastnega telesa. Ravno slednje izhodišče je najbolj temeljo vplivalo na odločitev, da se odpravi na fizično naporno romantično potovanje, v katerem je kupil barko, jo restavriral, nanjo natovoril isto palmo iz prejšnje postavitve in jo prepeljal na najbližji samotni otok, ki ga pozna, ter jo tam tudi posadil. Celotno potovanje je zabeležil v videu in dnevniku z naslovom Whatever Happened To Major Tom (2012), ki sta bila premierno predstavljena v Galerija Tobačna 001. Za tokratno razstavo pa je posnel tudi glasovno interpretacijo dnevniških zapiskov.
V zadnjem delu trilogije se je odločil uničiti objekt – samotni otok, ki ga prepoznava kot enega izmed romantiziranih idealov, saj ni drugega kot kup kulturnih smeti in medijske navlake. Za interpretacijo del je bistvena predvsem lokacija, kjer je umetnik izvedel akcije. Prva lokacija je bila sterilni galerijski prostor – izvzet iz realnega, drugi kraj dogodka se je nahajal na toplem mediteranu – idealizacija, tretja lokacija pa je bila ledeno okolje Podalpja – streznitev. Obsesivna vztrajnost umetnika, da izvede na videz še tako nesmiselen cilj, tako dobi svoj smiselni pripovedni epilog.
Sam avtor pravi, da njegova praksa temelji na akcijah, v katerih je izpostavljen javnim situacijam v performansu, institucionalnih instalacijah ali pri osebnih pustolovščinah, ki poleg lastnega avtorskega vložka odpirajo tudi mesto za skupinsko delo ter podpirajo medsebojno odgovornost in sodelovanje. Avtor torej raziskuje mesto posameznika v sodobni družbi, v njegovi estetiki pa je prepoznati postopke ponovne uporabe in zamenjave kontekstov pri prizorih iz množičnih medijev in popularne kulture, ki ima bipolaren učinek, kajti
> > »biti moderen pomeni, da se nahajamo v okolju, ki nam obljublja pustolovščine, moč, veselje, rast, preoblikovanje sebe in sveta, ter nam hkrati grozi, da bo uničilo vse kar imamo, vse kar poznamo, vse kar smo.«
— Marshall Berman, All that is solit Melts into Air, New York 1981
— Ida Hiršenfelder, kuratorica razstave
exhibition dates
16. maj do 16. junij 2013
exhibition venue
Galerija Miklova hiša, Škrabčev trg 21, 1310 Ribnica
artist’s bio
Mark Požlep (1981, Celje) je diplomiral iz slikarstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. Trenutno opravlja multidisciplinarni podiplomski študijski program v Bruslju. Samostojno razstavlja že od leta 2000 na področju slikarstva, risbe, videa, prostorskih postavitev in performansa. V zadnjih dveh letih gradi tudi edinstvene 3D prostore, ki spominjajo na igrišča, film ali urbano scenografijo, da bi gledalce postavil v nove situacije, spreminjal njihove pozicije in jih spodbujal k aktivni udeležbi. Pogosto uporablja najdene materiale in predmete, ki s spremembo konteksta vzpostavljajo nove odnose. Slovenskem umetnostnem prostoru se je izjemno uspešno predstavil z multimedijsko instalacijo Zadnja večerja superherojev na trienalni razstavi U3 v Moderni galeriji v Ljubljani. Za multimedijsko postavitev Break Through je bil prejel Nagrado Essl in bil vključen v dunajsko Zbirko Essl. Multimedijska instalacija Urban Savage, ki jo je umetnik postavil v Galeriji za sodobno umetnost v Celju, pa se šteje v sam vrh sodobne slovenske vizualne umetnosti. http://www.pozlepmark.com/
context: 2. m: pet let kasneje
Samostojna razstava Marka Požlepa v Galeriji Miklova hiša (GMH) izhaja iz galerijskega programa 2. m: 2. letnik magistrskega študija, ki od leta 2000 sistematično prikazuje prerez umetniškega dela v drugem letniku podiplomskega študija na ljubljanski Akademiji za likovno umetnosti in oblikovanje (ALUO). Z namenom, da bi prikazali, kako odločilen del umetnostnega prizorišča tvorijo izbrani mladi umetniki in umetnice, se je GMH leta 2005 odločila projekt nadgraditi z izborom ene izmed avtoric in avtorjev, ki sta še posebej zaznamovala razstavne programe regionalnih in mednarodnih galerijskih prostorov. Izmed študentk in študentov, ki so se leta 2008 predstavili na razstavi Multi-, inter-, neo-, trans- … (MINT) pod kuratorsko taktirko profesorice Nadje Zgonik, je po izboru kritičarke Ide Hiršenfelder, delo Marka Požlepa še posebej bogato, avtorsko izoblikovano ter konceptualno in pripovedno poglobljeno.
produkcija
Javni zavod Rokodelski center Ribnica – Zavod za rokodelstvo, muzejsko in galerijsko dejavnost, Galerija Miklova hiša
Program Galerije Miklova hiša financirata Občina Ribnica in Ministrstvo za kulturo.
Kontakt
Stane Kljun, 01 8369 334, galerija@amis.net
Galerija Miklova hiša
Odpiralni čas: vsak dan od 10. do 12. ure in od 16. do 18. ure
Škrabčev trg 21, 1310 Ribnica
dela na razstavi
Grain, video, 10’15”, 2013
Sea Went Mountains High, akril na platnu, 320x220cm, 2013
Just Before The Explosion, zvočna in video instalacija, HD video, 3,14”, zvok, 3,14”, 2013
Whatever Happened to Major Tom, zvok, branje potopisnega dnevnika, 2013
Whatever Happened To Major Tom, Just before the explosion, Close To The Clouds – Not To Be Seen or Expelled, fotografska trilogija, 30x42cm, 2012-13
Mark Požlep: Grain
Video, 10′ 15”, 2013
Grain je pripovedni film o potovanju človeka, ki je izruval palmo iz mestnega okolja, si kupil staro barkačo, odplul na odprto morje in drevo zasadil na samotnem otoku. Dokumentarni video posnetki so nastali v okviru dolgotrajne akcije Whatever Happened To Major Tom od april do septembra 2012, v kateri je avtor prenesel idealiziran prizor palme na samotnem otoku v realni prostor.
Režija in igra: Mark Požlep
Camera: Aleš Sega, Saša Šuštar, Mark Požlep
Montaža: Ibro Hasanović
Glasba: Gašper Piano
Mark Požlep: Just Before The Explosion
Zvočna in video instalacija, HD video, zvok, hidrofonski mikrofon, 3′ 14”, 2013
V zadnjem delu trilogije s palmo in samotnim otokom se je avtor odločil v neprijaznem zimskem okolju uničiti objekt, ki predstavlja idealizirano romantično utvaro. V zaključni točki iz globočine odzvanja avtorjeva pesem Roads That We Travel.
Poezija: Mark Požlep
Glas: Nuša Ofentaušek
Kamera: Mark Požlep in Hana Vodeb
Roads That We Travel
Roads that we travel have no end.
Long-promised lands and prematurely lost.
Eyes trembling in the wind, trying to create the images of passing horisons.
Where will we leave our roots,
Who should we follow,
What should we believe in?
Eyes trembling in the wind, following the shadows of our father’s sins.
There is a wolf city and big waves are crushing the walls.
Silence is golden but killing our ears.
Goodbye past, I want to have my own future.
The road is long,
Stops are stretching out far.
Eyes trembling in the wind, dust is blurring the view.
Our faces are covered with rusty dirt,
We are not the promised generation.
Mark Požlep: Sea Went Mountains High
Akril na platnu, 320 x 220 cm, 2013
Posamezne plasti so nastajale kot avtorjevi mentalni odvodi v času nastajanja dolgotrajne akcije Whatever Happened To Major Tom. Časovna razdalja prikazuje raznolike in večsmerne vidike delovnega procesa. Fotografijo, ki se pojavi v sliki, je Požlep prvotno posnel v italijanskem Devinu na skali pred gradom Devins, ne da bi prej poznal na las podobno sliko The Wanderer Above the Sea of Fog (Blodnik nad morjem megle) romantičnega slikarja Casparja Davida Friedricha iz leta 1818. Ravno tovrstna romantična naključja pa so srčika umetnikovega interesa.
Mark Požlep: Whatever Happened to Major Tom
Potopisni dnevnik, 2012; zvok, 36’23’’, 2013
Potopisni dnevnik govori o prenosu umetniške instalacije iz galerijskega prostora neposredno v življenje. Pripoveduje zgodbo o pomenu idealov in o smislu na videz nemogočih dejanj, ki človeka spodbujajo, da uresniči svoje sanje.
Besedilo: Mark Požlep
Fotografija: Damjan Švarc
Lektura: Petra Zaranšek
Snemanje in montaža zvoka: Mark Požlep, Wim Reygaert
Glas: William C. Gutiérrez-Villamizar
Mark Požlep:
Close To The Clouds – Not To Be Seen or Expelled
Whatever Happened To Major Tom
Just before the explosion
Fotografska trilogija, 30 x 42 cm, 2011, 2012, 2013
Fotografska trilogija predstavlja tri vidike reprezentacije ideje o romantičnem življenju: idealizirano podobo, njen prenos v realnost in njeno izničenje.